U2 i Herning Kirke

Hører rockmusik hjemme i en kirke? Og kan “menigheden” stå op og klappe (eller knipse!) til musikken i Herrens hus ? Ja – det gjorde vi faktisk i går, til U2-gudstjenesten i Herning Kirke. Kopibandet “Die Herren” spillede U2-numre, og teksterne blev introduceret af den lokale præst.

Jeg har været stor fan af U2 siden 1987, hvor bandet udgav “The Joshua Tree” med den gospel-inspirerede “I still haven’t found what I’m looking for”.
Både før og siden har de udgivet sange, der tager livtag med de store spørgsmål i livet ud fra en kristen grundholdning. Jeg var derfor spændt på at høre sangene i en kirke.

Jeg har hørt forsanger “Mono” synge bedre. Men det er selvfølgelig også hårdt med 3 koncerter på én dag. Det mindede mig om, hvor god en sanger Bono egentlig er – og hvor fedt det var i Parken i 2005.

Gudstjenestens højdepunkter var “Love Rescue Me” og “Grace”, der gik over i “Nu falmer skoven” og “I still haven’t found…”. Her fik Die Herren hårene til at rejse sig.

Jeg var imponeret af præstens U2-ekspertise, og jeg lærte også nye ting om teksterne. Alt i alt var det en god oplevelse, og en god måde at formidle det kristne budskab på.
Der kommer billeder fra koncerten på U2gudstjeneste.dk.

Skriv et svar

